٣١.٨.٠٧

نجرسكو ايطالي

المقادير
نصف كيلو مكرونه اسباكتي
فرخه مسلوقه
بشاميل
جبنه رومي باي
كميه ملح وفلفل
الطريقه
يتم سلق المركونه وبعد سلقها يتم وضعها جانبا
طبعا يتم سلق الفراخ وبعد كده يتم تخليتها من الجلد والعظم ويتم تتبيلها بالملح والفلفل
يتم عمل البشاميل كالاتي
توضع 2 ملعه سمنه ويتم اذابتها على النار يوضع 2 ملعقه دقيق ويتم تحميره مع السمن يرفع من على النار ويوضع اللبن تدريجيا حتى يتم ذوبان الدقيق يتم وضعه على النار مره ثانيه حتى يتم نضجه بس لازم يكون خفيف شويه
يتم وضع المكرونه في نص كميه البشاميل ويتم وضع الجبنه الرومي مع ترك كميه صغيره منها على جنب ويتم تقليب المكرونه مع الجبنه والفراخ ويتم وضعهم في اناء عميق ويوضع عليهم باقي البشاميل وترش الجبنه الرومي فوق الوش ويوضع ايضا قطعه زبده سايحه يتم وضعه في الفرن حتى يحمر الوجه وبالهنا والشفا

هناك ٦ تعليقات:

بسمه عبدالباسط يقول...

شكرا على الوصفة الجميلة
تحياتى لكى

همسات ساكنه يقول...

هو وصفه سهله مش كده
تصدقي اني كنت ناويه امسح البلوج دي
مش عاطياها اهميه خالص

بسمه عبدالباسط يقول...

وتمسحيه ليه ده شكله جميل جدا ومهم قوى
ولو عايزة أى مساعدة أنا ممكن أشارك فى البلوج ده ونكتب مع بعض
بمعنى تعمليلى دعوة للبلوج ده ونكتب فيه سوا
ولو فعلا موافقة أيميلى هوة
rohbosbos@gmail.com
ابعتيلى عليه وعرفينى بأيميلك على الهوت أو الياهو ونتكلم

همسات ساكنه يقول...

ياريت والله بس بما اني جديده في عامل المدونات مش عارفه ايه موضوع الدعوه
على العموم انا ضيفت ايميلك

بسمه عبدالباسط يقول...

بالنسبة لموضوع الأشتراك بصى يا جميل الأيميل اللى أنا كتبته ليكى ياريت تبعتيلى عليه أيميلك على الياهو أو الهوت وتعرفينى أن ده أيميلك علشان أضيفك لأن ايميلى ده مابينفعش يضاف ومش هتعرفى تكلمينى وأنا كمان مش هعرف أكلمك
ولما تبعتيلى أيميلك هضيفك وهكلمك وهعرفك تعمليلى دعوة أزاى
أبعتى الأيميل عادى زى ما بتبعتى لأى حد بس بدل ما تكتبى أيميل الهوت او الياهو أكتبى أيميلى
تحياتى لكى

Sara يقول...

يعني ايه جبنة رومي باي؟؟؟

انا الىل اعرفه ان النجرسكو بتتعمل بالموتزريلا ولاايه؟