٢٢.١٠.٠٧

الشوربه الليبيه

: المقادير
نصف كيلو لحم هبرة مقطعة مكعبات
بصلة مفرومة
ملاعق زيت3
ملاعق طماطم صوص 3
ملعقة فلفل احمر بودرة
نصف ملعقة بزار او مايسمي كركم
ملعقة ملح
ملعقة صغيرة فلفل اسود
ملعقة سمن
ملعقة نعناع جاف بودرة
نصف كوب حمص منقوع
حزمه بقدونس مفروم
فنجان قهوة شوربة لسان العصفور
ملعقة صغيرة حرارات "وهو بهار ليبي يحتوي علي بهارات عديدة تعطيه نكهة رائعة "و يمكن استبداله باي نوع من اي بهار
لتر ماء حسب الحاجة.
: الطريقه
- نضع الوعاء علي النار و نضيف الزيت و البصل ثم اللحم و صوص الطماطم و الفلفل والبزار والملح الحوص والماء-
ندعهم ساعة الا ربع علي نار متوسطة ثم نضيف الشوربة ونتركها تغلي10 دقائق ثم نضيف البقدونس المفروم باليد لنتركه يغلى 5 دقائق-
نطفى النار بعد التاكد من نضج الشربة
واخيرا نضيف الفلفل الاسود والحرارات والسمن والنعناع
وبألف هنا

هناك ٥ تعليقات:

بسمه عبدالباسط يقول...

حلوة الطريقة دى
تسلم ايدك
بس ليا سؤال
أيه اللحم الهبرة دى مش لحمة عادية ولا أيه مش فاهمة؟

تحياتى لكى

همسات ساكنه يقول...

منوره يا بوس بوس
على فكره انا دوقت الشوربه دي فعلا
كان فيه واحده جارتنا من ليبيا عملتها اينعم هي كانت حاميه جدا بس كان طعمها تحفه
اللحم الهبره دي
لحمه عاديه اه بس مقطعه قطع كبيره شويه بس

تحياتي
همســـ ساكنه ـــات

شيماء الجيزى يقول...

ايوة كنت لسه هقولك يا بوسى
اللحمة الهبره اللى هيا اللحمة الهبر يعنى
او المقطعه كبيرة

على فكرة شكلها حلو انا هخلى ماما تعملها
انا اصلى ليا ماما وخاله بيموتوا فى الوصفات الجديدة

متشكرين يا همسات

همسات ساكنه يقول...

لا شكر على واجب ;)
على فكره انا كمان بحب اجرب الحاجات الجديده
بزهق انا من الخضراوات وكده
مدخلش المطبخ عشان اعمل حاجه تقليديه :D
عايزين نخلي المطبخ متنوع مش كله حاجات معروفه
يلا همتكم بقى يا بنات

السيارات يقول...

تسلم الايادي